Historien bakom All Inclusive

All Inclusive har blivit en alltmer populär resform som används av många svenskar för att förenkla och plånbokssäkra semestern. Med destinationer världen över njuter resenärerna av alla olika slags All Inclusive resor – vinterns skidresa, avlägsna exotiska destinationer eller familjeresan till solen. Men hur ser historien bakom konceptet ut? Club Med som låg bakom den första All Inclusive-resorten berättar nu hur allting började. Så tidigt som på 1300-talet sålde Venedigs redare paketresor till Europas pilgrimer. Då seglade man över Medelhavet och fick rundturer i Jerusalem. Det skulle dock dröja innan utvecklingen tog fart för att bli det All Inclusive-koncept som vi ser idag, där resorna kompletteras med bland annat à la carte-måltider med lokala specialiteter och vanliga semesterfavoriter, drycker direkt från baren och diverse aktiviteter som ingår i paketet.


Den första All Inclusive-anläggningen grundades 1950 av Club Med (dåvarande Club Méditerranée) i Alcudia, Mallorca. Den rådande perioden var mycket tuff i Europa efter andra världskriget och Club Meds grundare Gérard Blitz ville därför skapa ”ett ställe att vara lycklig” genom att erbjuda semesterresor där allt ingick i priset. Resan skulle vara ett tillfälle där man bara kunde njuta fullt ut med allting inkluderat, utan att behöva tänka på utgifter eller oroa sig för andra praktiska aspekter. Detta resulterade i en helt unik semesterform som ändrade sättet vi ser på resande än idag. Under den inledande tidsperioden var det initiala målet att erbjuda kostnadseffektiva semesterresor för mindre plånböcker. Men när Club Med etablerade sig som branschledare under 1960-talet utökades målgrupperna även till äventyrslystna unga singlar eller par på jakt efter en lyxig resa med allt inkluderat. Allt fler researrangörer, som exempelvis svenska Ving som grundades 1956 och TUI som grundades 1961, tog plats på marknaden och idag erbjuder även dem All Inclusive på flera av sina resorts. I början av 1980-talet kom filmen Sällskapsresan ut och det folkliga All Inclusive- resandet blev ett faktum i Sverige – Club Med har sedan start strävat efter att vara top-of-mind för resenärer som vill åka All Inclusive och det är otroligt roligt att se hur synen på resande förändras med tiden. Efter pandemin ser vi en allt större efterfrågan på All Inclusive-resor till spännande destinationer som erbjuder ett tryggt och enkelt sätt att upptäcka världen. Förutom att utforska olika platser på sitt resmål finns det även ett mångsidigt utbud av olika restauranger, barer och aktiviteter på ett och samma ställe, säger Richard De Villa Marknadschef på Club Med.


Så vad kan vi förvänta oss av All Inclusive-industrin i framtiden? Enligt Richard De Villa kommer vi troligen se en utveckling av den övergripande kvaliteten av upplevelsen. Club Med har exempelvis sett en ökning i efterfrågan på exklusiva familjeanläggningar, mer fokus på lyx- och wellnessanläggningar samt fortsatt satsning på genuina lokala kulturupplevelser. Därför satsar Club Med på att expandera och introducerar 17 nya resorts och renoverar 13 nuvarande resorts fram till slutet av 2024. Flera destinationer kommer vara del av premiumsegment Exclusive Collection, där allt från concierge-service och room service till Champagne på flaska ingår, för att möta resenärernas efterfrågan.

Viktiga årtal för All Inclusive-resandet:
1950 – Den första All Inclusive-anläggningen grundades 1950 av Club Med (dåvarande Club Méditerranée) i Alcudia, Mallorca
1967 – Den första Mini Club Med öppnades för barnfamiljer
1980 – Filmen Sällskapsresan kom ut och All Inclusive tog fart i Sverige
2000 – Sverige började erbjuda All Inclusive resor även till Medelhavet
2020 – Pandemin bröt ut och satte stopp för vårt resande
2023 – Resebranschen återhämtar sig ännu från pandemin och ser en ökad efterfrågan på trygga resor till lyxiga anläggningar med hälsofokus