Singapore Airlines och AOC fortsätter samarbetet och lanserar en vårmeny

Förra året ingick Singapore Airlines (SIA) ett exklusivt partnerskap med den danska tvåstjärniga Michelinrestaurangen AOC för att utveckla en tvårättersmeny för flygbolagets business class passagerare. Passagerarnas feedback på sommarmenyn var mycket positiv och den 1 mars 2025 är SIA och AOC redo att skämma bort resenärernas smaklökar med en ny skräddarsydd meny – en vårmeny skapad av säsongsbetonade lokala ingredienser.
Partnerskapet mellan Singapore Airlines och AOC bygger på ett gemensamt engagemang för att leverera sömlösa gästupplevelser, kulinarisk expertis och förhöjda matupplevelser. Med lanseringen av AOC:s första meny för SIA i somras har parterna satt nya standarder för flygplansmat.
För Søren Selin, AOC:s erfarna köksmästare, har det krävts innovation och en rad anpassningar för att göra Michelinmat till flygplansmat – eftersom allt smakar annorlunda på 10 000 meters höjd, och ramverket för förberedelser och utförande har varit nya och utmanande. SIA:s och AOC:s flygplansmat skulle inte ha blivit verklighet utan stöd och råd från Gate Gourmet, som är specialiserade på catering och har gjort det möjligt för mat med Michelinstjärnor att lyfta från Köpenhamns flygplats.
Den 1 mars är parterna redo med en ny säsongsmeny från AOC – en vårmeny som består av två rätter:
Förrätt: Pilgrimsmussla med glaskål, pepparrot och dill
Huvudrätt: Lammculotte med hjärtsallad, murkelsås och vårörter
Menyn är tillgänglig i Business Class under fyra månader på Singapore Airlines dagliga direktflyg från Köpenhamns flygplats till Singapore – en rutt som flygbolaget har trafikerat under de senaste 48 åren.
”Våra passagerare förväntar sig en extraordinär reseupplevelse när de går ombord på våra flygplan. Som världens mest prisbelönta flygbolag är kundnöjdhet alltid högt prioriterat för oss. AOC:s sommarmeny satte nya standarder och fick enastående feedback och beröm från våra kunder. Nu ser jag fram emot att våra passagerare får smaka på den nya vårmenyn och ge dem ännu en lokal matupplevelse i toppklass”, säger Jagdish Bhojwani, General Manager för Singapore Airlines i Norden.
Søren Selin betonar att han med den nya menyn har fokuserat på att behålla AOC:s kännetecken och samtidigt försöka göra rätterna lite enklare så att menyn kan serveras på hög nivå.
”De två nya rätterna för Singapore Airlines är min tolkning av en äkta vårmeny. För mig ligger fokus alltid på säsongsbetonade och lokala ingredienser, estetik, tillagning och smak. När jag zoomar in på de månader som menyn är i luften har rätterna kommit till mig. Pilgrimsmusslor, glaskål, lamm, hjärtsallad och vårens örter som kan ändras lite under vårmånaderna. Precis som förra gången har det blivit en del justeringar, det är oundvikligt och den här gången har jag tänkt lite mer i termer av enkelhet för att göra det lättare att genomföra menyn på hög nivå, vilket både vi och SIA garanterar”, säger Søren Selin, köksmästare på AOC.

Michelin-mat från Köpenhamns flygplats
Ett flygplanskök har inte samma flexibilitet som ett restaurangkök. Faktorer som kabintryck och flygplansbuller påverkar känslan av smak, och det finns ett antal hygien- och säkerhetskrav som man måste ta hänsyn till när det gäller mat ombord på flygplan.
Cateringföretaget Gate Gourmet sköter den dagliga cateringen för Singapore Airlines och ansvarar för den kvalitet som levereras till flygbolaget via köket och produktionsteamet i Kastrup på Köpenhamns flygplats. Gate Gourmet har därför haft en nära dialog med AOC och har gett input om hur man bäst anpassar rätterna till förhållandena på flygplanet utan att kompromissa med rätternas höga kvalitet, smak eller sensoriska intryck.
”Vi har under många år haft ett bra och nära samarbete med Singapore Airlines och är ansvariga för att hantera flygbolagets höga krav på kvalitet och utförande. När vi tar fram en flygmeny som är så exceptionell som den AOC har skapat, kräver det många extra justeringar, tester och noggrann granskning av ingredienserna. Det har varit ett nöje att arbeta med Søren Selin och hans begåvade team och jag är säker på att vårmenyn kommer att väcka stor entusiasm bland passagerarna, ”säger Casper Vedel, Executive Chef Gate Gourmet Scandinavia.
AOC:s vårmeny kommer att serveras till Business Class-passagerare på Singapore Airlines direktflyg mellan Köpenhamn och Singapore från 1 mars till 30 juni 2025.
Singapore Airlines flyger dagligen från Köpenhamns flygplats. Flygplanet, den moderna Airbus 350–900, från Köpenhamn avgår dagligen kl. 12:00 med ankomst till Singapore kl. 07:30 (lokal tid). Om du flyger från Singapore till Köpenhamn avgår planet kl. 00:25 (lokal tid) med ankomst till Köpenhamn kl. 07:10.